Weergaven: 1061
Ik kreeg een uitgebreid schrijven van een liefhebber uit Amsterdam naar aanleiding van mijn blog van 05-08.
Ik mag van hem de bevindingen met u delen zodat u kunt zien welke invloed de afstanden hebben op de verliezen bij de jonge duiven.
Maar eerst even ter vergelijk naar de afdeling 9 waar ik zelf onder val. Die is opgesplits in Noord en Zuid, en de drie eerste wedvluchten met de jonge duiven hebben Zuid en Noord andere losplaatsen. Ik zet nu de losplaatsen en mijn afstanden van Noord nu in deze blog.
- 1. Velden 104 km. (Wedvlucht zou Den Bosch zijn 118 km maar is Velden 104 km geworden met een aparte CC4 en CC5 lossing (oostkant) van Noord in verband dat ongeveer 75 liefhebbers op slot zaten en niet mochten rijden met de duiven en ook niet konden africhten met de jongen. SUPER geregeld dit, zo moet het.)
- 2. Roermond 131 km.
- 3. Tongeren 184 km.
- 4. Marche 247 km.
- 5. Hirson 320 km. (Bericht van afd 9: Komende zaterdag stond Mettet (263 km voor mij) op het programma, vanmorgen bericht gehad dat er een evenement plaatsvond en we dus niet welkom waren. Nog een keer Marche is ook onmogelijk omdat afd. 10 daar staat gezien de regenval van de laatste tijd is daar geen plaats voor meer dan 3 containers. De eerst volgende losplaats is Hirson. Daarom gaan we het komend weekend naar Hirson.)
Oorspronkelijk zouden wij een sprong maken van 16 kilometer in vergelijk met de voorgaande vlucht, het afdelingsbestuur heeft nu besloten om het afstandsverschil te verhogen met maar liefst 73 kilometer. Dat het anders kan laat afdeling 11 Friesland mooi zien want die zouden ook naar Mettet gaan, die kiezen ervoor om iets dichterbij in Bierges te gaan lossen.
De afdeling 6 (Noord Holland) heeft voor een andere opbouw gekozen, vanwege de diepte van 70 kilometer. Via een referendum is aangenomen hoe de opbouw in afstand eruit zou komen te zien.
Het volgende is besloten voor de 4 kringen:
- De eerste opleervlucht per Kring op maar een afstand van 30 km.
- Elke kring lost dan op een andere dag.
- Zo heeft iedere kring ongeveer 30 km als eerste opleer vlucht.
Normaliter zou den Helder meteen op 100 km (Zevenhuizen bij Gouda) zitten, maar nu dus ook 30-40 km.
De tweede africhting is wel Zevenhuizen, voor mij (Amsterdam) 50 km , lossing per kring maar nu over twee dagen verspreid, 2 kringen om 2 kringen (oost/west)
De derde opleer is ook Zevenhuizen 50 km die
per kring gelost worden.
Wegens te weinig opgave ging de eerste africhting van 30 km naar 50 km, zodoende kon het rendabel gemaakt worden.
In mijn club/kring dus 50km, 50km, 50km,
Geen opbouw gewoon iedere keer dezelfde afstand
De grootste verliezen was op de eerste opleervlucht. We zullen het erop houden dat dan het kaf van het koren gescheiden was, in mijn club 325 mee en 200 terug, een fors verlies, maar mijn leermeester zei altijd ze kunnen beter van 50 km zoeken dan van 120 de eerste keer.
Waar ik een groot verschil zie is dat wij nu heel voorzichtig al weken met hele kleine stapjes verder gaan.
Het aantal kilometers is dan 98, 98, 143, 143, 180, 232 km.
En de verliezen zijn te verwaarlozen. Natuurlijk moet je een beetje mazzel hebben met het weer.
Eén vlucht is afgelast wegens de hitte, was geen code rood maar NH besloot dat zelf
Dus de jonge duiven hebben nu de onderstaande afstanden kunnen vliegen:
50, 50, 50, 98, 98, 143, 180, 232 km. In acht stappen zit men nog maar op 232 km.
En nu vanaf deze week komen de grote stappen.
272, 338, 378, 410, 502 km.
Nu lees ik heel veel bla bla van liefhebbers die zeggen je, we zijn al 5 weken op weg en zitten nog maar op 200 km
Maar ik denk dat deze voorzichtige opbouw de oplossing is voor het gros van de liefhebbers. De profs en de betere liefhebbers lukt het toch altijd wel. Maar ik zie vooral verschil bij de gewone man. In mijn club zitten wat liefhebbers op leeftijd, die zelf niet (meer) rijden en twee liefhebbers zonder rijbewijs.
Hier breek ik zelf even in, want de schrijver haald een zeer belangrijk punt aan wat dikwijls vergeten wordt. De gemiddelde leeftijd van de duivenliefhebbers is hoog, kijk om u heen naar de liefhebbers die aan het klungelen zijn met hun gezondheid, niet meer kunnen auto rijden, geen nieuw rijbewijs krijgen of zelfs niet kunnen rijden. Die zijn sterk afhankelijk van anderen en gebaat bij zoveel mogelijk voorafrichtingen van hun kring of CC.
Zelf zie ik dat nu ook bij de CC5, die organiseren zelf africhtingen voor hun leden. De CC5 heeft een actief bestuur die veel doet voor de liefhebbers die onder die CC5 vallen. Ik zelf val daar niet onder want ik korf in bij een CC5 vereniging en speel mee met de CC4. Wel kunnen mijn duiven mee met de CC5 africhtingen.
Voor de natour stonden er twee CC5 africhtingen gepland. De eerste, vorige week zaterdag werd afgewezen door de afdeling, vanwege het feit dat de CC5 de africhtingen van de afdeling in de weg zitten. Opvallend is dat er op de site van de NPO wel twee africhtingen voor dat weekend op stonden. Het Luchtvermaak, Rijssen ging die zaterdag naar Zutphen en de Luchtbode uit Vriezenveen ging de zondag erop naar Holten. Die zaten schijnbaar niet de africhtingen van de afdeling in de weg. Je kunt niet anders concluderen dat er met twee maten gemeten wordt. Kunt u zich voorstellen wat de liefhebbers uit de CC5 nu denken?
Vandaag kreeg ik bericht op de CC5 app dat ook de tweede africhting niet doorgaat.
Dat is een gemiste kans om de jongen 2x extra te kunnen laten trainen op 50 kilometer afstand. Normaal worden de duiven zaterdagmorgen vroeg opgehaald en vaak tussen 10 en 11 uur gelost. De jongen die op tijd thuis zijn kunnen dan weer mee op de africhting van de afdeling. De iveco wordt ook gehuurd van de afdeling dus die inkomsten loopt de afdeling ook mis.
Hierbij de cijfers van het aantal duiven wat mee was op de vluchten tot en met de afdgelopen week
Op de drie opleervluchten 325 d, 200 d, 196 d
Op de vijf klokvluchten waren de aantallen: 201 d, 187 d, 194 d, 187 d, 178 d
En gisteren gehoord dat er een enkeling weg is en er een aantal gewonde duiven huiswaarts zijn gekeerd het afgelopen weekend.
Denk dat ik hierbij wel mag concluderen dat kleine stappen in afstand het recept is voor weinig verliezen.
In de kring zie ik procentueel hetzelfde beeld.
Er worden de kleine Ruco manden gebruikt met 21 jongen in de mand.
In de ALV van afd 6 is aangenomen dat wij per 2024 al 21 in de mand doen op alle vluchten. Dit is dus al het tweede jaar.
Om deze reden is de vrachtprijs redelijk hoog maar ik denk dat het zeker mee telt met oog op de verliezen o.a. door lagere mandbezetting meer ruimte in de mand om de drinkgoot te vinden en te eten en in het algeheel in de container meer zuurstof.
De afdeling 9 organiseerd zelf 2 africhtingen voor de jonge duiven en wel voor mijn duiven op een afstand van 50 km en 88 km.
De jongen in de afdeling 9 gaan nu op hun 7e vlucht naar 320 km. (Inclusief africhtingen)
De jongen in de afdeling 6 zaten na 7 vluchten op 180 kilometer.
Ik vindt zelf een sprong van 73 kilometer voor de jongen veel te veel, mede gezien de verwachte hitte en wind. Mijn niet verduistere jongen ruien nu hard en die gaan de volgende week mee op 88 km en dan naar de eerste Natourvlucht op 118 km. De jonge duiven zijn mijn toekomst, wil ze graag veel ervaring mee geven (gaan de Natourvluchten mee) maar zou er ook graag 30 over willen houden van de 39 die er nu nog zitten en dat zal beslist nog een beste uitdaging worden.
