09-05-2026 Dizy le Gros 353 km. 6e CC4 en 65% prijs.

Weergaven: 1906

Afgelopen zaterdag had ik 70 duiven mee naar Marche, het waren 36 oude duiven en 34 jaarlingen. De jaarlingen hadden het zeer lastig.

In het vlieggebied Oost had ik 29 duiven in de uitslag zitten, dit waren 22 oude duiven en maar 7 jaarlingen.

Vandaar dat ik erg twijfel om mijn jaarling in te zetten op de eerste midfondvlucht van 353 kilometer met een Oosten wind.

De windvoorspelling voor Zaterdag 11 uur, de voorspelling is nagenoeg hetzelfde voor de Zaterdag om 8 uur.

Op de woensdag werd ik gebeld door een man die op het dak aan het werk was van de gieterij van voormalig Stork. Hij had 1 poot van een duif gevonden met een ringnummer van mij, het betrof een jonge duif van dit jaar. De betreffende man had zelf duiven gehad, vandaar dat hij mij netjes belde. Het betreffende dak is nog geen kilometer van mijn hok verwijderd, ik neem aan dat de roofvogel smakelijk gegeten heeft.

Nog wat bijzonders is, dat ik na 1 africhting en 3 klokvluchten nog steeds geen afrekening van de vrachtkosten en andere kosten heb ontvangen. Het bedrag loopt zo lekker op en dat zal beslist niet aan onze penningmeester liggen. Het is wel goedkoop inkorven op deze manier, er komen vast ook echtscheidingen van als moeders de vrouw straks het te betalen bedrag ziet. Gelukkig heb ik daar zelf geen last van.

Ik heb een drietal jaarlingen die nog niet gemist hebben ingekorfd met daarbij 2 jaarlingen die opvielen door hun progressie of omdat ze heel mooi waren en om 40 duiven te kunnen inkorven.

In totaal zijn er 40 duiven mee, het betreffen 27 duivinnen en 13 doffers. Er zitten nog 29 duiven thuis. (1 oude en 28 jaarlingen)

In de vereniging zijn er door 16 liefhebbers in totaal 321 duiven ingekorfd.

In de CC4 zijn er door 105 liefhebbers in totaal 2214 duiven ingezet.

In de CC5 plus Eibergen en Hengevelde zijn er door 0 liefhebbers in totaal 0 duiven ingezet.

Zie de onderste regel, de voorgaande vluchten mooi gevuld en nu geen deelname. Ook de live meldingen waren niet zichtbaar voor dit spelgebied. De voorgaande weken was dat wel het geval.

Aangezien wij op de donderdag moesten inkorven, had ik nu op de vrijdag mooi de tijd om de vlieghokken uit te spuiten met Ardap tegen de insecten. De thuisblijvers heb ik in het rengedeelte geplaatst zodat ik mooi de nachthokken kon behandelen en om te voorkomen dat de thuisblijvers andere broedvakken gaan bezitten, met alle gevolgen van dien.

Onderstaand de lossing van de duiven.

Ik vermoed dat het filmen wordt afgebroken omdat in de linker auto wellicht een deur blijft vast zitten, hij gaat denk ik meteen de lossers waarschuwen.

Onderstaand de lostijden van de Belgen in Dizy.

De Belgen losten Noyon al om 7.15 en 7.30 uur en Toury al vanaf 7.00 uur. Lol, wat zullen de vluchten in België slecht gaan met zoveel INVERSIE.

De duiven kwamen mooi naar huis. Ik had dezelfde duif voorop als 2 weken geleden toen deze duivin de 2e duif was van Noord, na Gerrit Ophuis. Ik ben nu bij Zuid ingedeeld i.v.m. de nieuwe indeling, dus die 2e plek staat niet op de uitslag van Noord.

Ik wist dat er een duif moest komen om 13.29 om de vroegste melding van Oost voor te komen zitten. Pas om 13.37 zien wij 1 duif vliegen. Om 13.38 volgt dan de tweede duif die wij zien en meteen krijg ik mijn eerste duif.

Het vervolg was ook prima voor een midfondvlucht, na de eerste op 13.38 vallen er duiven op 41, 43, 46, 46, 48, 48, 48, 51, 54, 58, 58, 59, 00, 01, 01, 02, 04, 06, 06, 06, 08 en 09. Om 16.05 uur is er nog 1 duif onderweg. Ik had 5 jaarlingen mee en die Jaarlingen waren de nummers 18, 30, 33 en 34 op het hok. Mis er nog 1. Ik ben blij dat de rest van de jaarlingen thuis zaten.

De duiven gaan we weer klaar maken voor de aanstaande vlucht, de losplaats is wederom Dizy. Het verschil is nu, dat het inkorven op de vrijdag is, in verband met de hemelvaartsdag op de donderdag.