15-08-2025 Warme reacties en alarmerende berichten over de “Bierwagen”

Weergaven: 834

Ik wil graag al mijn lezers van mijn blog bedanken voor de warme reacties die ik mocht ontvangen op de onderstaande blog.

Ik ben dagenlang bezig geweest om alle reacties te lezen en te beantwoorden. Het waren er zoveel dat ik niet iedereen persoonlijk kon bedanken, vooral op Facebook niet. Het deed mij echt goed en je beseft op dat moment weer dat er veel lezers zijn die met plezier mijn blog lezen maar ook hun eigen duiven plezier vergroten door verbeteringen aan te brengen en kennis op te doen.

Dank, dank, dank daarvoor.

Wel ben ik enorm geschrokken van de reacties met betrekking tot de “Bierwagen” zoals de aanhanger die de duiven in Beckum komt ophalen wordt genoemd.

Dit is de aanhanger, zeer gesloten met zeer weinig luchtgaten en enkel bovenin.

Eerst de feiten maar opsommen:

  • De Geraldy aanhanger is van 2011.
  • Hij heeft mechanische ventilatie.
  • Er is nooit geen meting verricht naar de temperatuur en de andere waarden.
  • Hij gaat nooit mee naar de losplaats en wordt alleen ingezet op de ophaal route.

Ik kreeg meerdere alarmerende berichten over de bierwagen.

Bij het overladen van de manden in de grote containers kunnen de liefhebbers aan de duiven zien die in de manden zitten, of deze uit de Iveco komen die aan weerskanten rolluiken heeft of dat de duiven uit de bierwagen komen. De duiven uit de bierwagen zijn nadat ze zijn opgehaald al bij aankomst op de verzamelpunten zichtbaar in vorm terug gelopen.

Je kunt dat vergelijken als je zelf gaat africhten met warm weer, je de duiven achter in de auto zet en vergeet een raam open te zetten voor de frisse lucht. Kijk en voel dan je duiven maar eens goed dan zul je concluderen dat de duiven behoorlijk zijn terug gelopen.

Op zich is de bovenstaande constatering een kwalijke zaak en bevestigd mijn vermoeden dat het niet in orde is met de “Bierwagen”.

Ik kreeg foto,s toegestuurd van een liefhebber uit de CC5 hoe de aanhanger in 2024 bij hun kwam voor rijden om duiven in te laden.

Dit geloof je toch niet, voordat je het zelf ziet, de schimmel zit vol in de diverse manden.

Er is melding van gemaakt dat er sprake is van lekkage en er is een kunststof strip geplaatst.

Hey Wim, dat is naar een lid van de vervoers commissie gestuurd. En dat is wel een x of 3 a 4 gebeurt dit jaar, maar als het regent loopt het water zo naar binnen!! Daar hebben ze naar gekeken en er een rubber bij in gedaan, maar dat helpt niks. Er is zeker een paar x melding van gedaan door ons !

Maar ik hoor nu van meerdere personen dat de lekkage niet verholpen is en daar nog steeds sprake van is. Ook kreeg ik de onderstaande foto’s opgestuurd.

Vrij recent is er in Beckum nog een mand uit de bierwagen gehaald waarvan de hele bodem bol stond. Schijnbaar heeft daar ook vocht bij kunnen komen anders gaat de bodem niet bol staan. De mand is meteen weer meegenomen voor reparatie.

Nog een opvallend punt is dat de bierwagen nu al een aantal weken komt voor rijden met op de bodem zichtbaar een aantal kapot gevallen eitjes. Het ei geel is in ieder geval zeer goed zichtbaar en op zich al een bron van besmetting. Het houdt wel in dat de “Bierwagen” niet wekelijks wordt ontsmet of dat men die even met de hogedrukspuit afspuit.

Het zou tevens een stuk eerlijker zijn als de “Bierwagen” op de beide ophaalroutes zou worden ingezet.

Ook dat is geprobeerd voor elkaar te krijgen maar daar wil men niet aan. Als je het bovenstaande ziet dan laat de reden zich makkelijk raden, daarbij komt dat de beller die achter mijn rug om zo nodig de voorzitter moest bellen van de vereniging waar ik lid van ben, zelf vaak op de andere ophaalroute zit en dus niet wil rijden met de “Bierwagen” op de andere ophaal route.

Eigenlijk kunnen we nu al concluderen dat de “Bierwagen” zo snel mogelijk van de weg af moet. In deze staat is de “Bierwagen” niet geschikt om duiven in te vervoeren.

We doen als duiven liefhebbers onze uiterste best om onze duiven zo goed mogelijk in de verzendmanden te krijgen. Bij mij wordt niets aan het toeval overgelaten. Dat alles wordt binnen een uur tenietgedaan mochten je duiven geladen worden in de “Bierwagen”, dan sta je meteen met 1 – 0 achter. Te triest voor woorden.

Maar er speelt meer, de onvrede bij de liefhebbers uit de CC5 is zeer groot en gaat beslist ten koste van het spelplezier van de liefhebbers.

In het voorjaar noteer ik alle geprogrameerde trainingen en wedvluchten in mijn agenda zodat ik niets vergeet en geen afspraak maak als er bijvoorbeeld ingekorfd moet worden.

Er stonden voor de CC5 twee trainingsvluchten gepland voor de Natour die ook door de CC5 georganiseerd worden. Prachtig toch, hoe vaker hoe beter.

De eerste werd afgewezen door de afdeling, vanwege het feit dat de CC5 de africhtingen van de afdeling in de weg zitten. Opvallend is dat er op de site van de NPO wel twee africhtingen voor dat weekend op stonden. Het Luchtvermaak, Rijssen ging die zaterdag naar Zutphen en de Luchtbode uit Vriezenveen ging de zondag naar Holten. Die zaten schijnbaar niet de africhtingen van de afdeling in de weg. Je kunt niet anders concluderen dat er met twee maten gemeten wordt. Ook de tweede africhting ging niet door omdat er geen capaciteit genoeg was. De Iveco stond er gewoon en werd niet ingezet.

Wellicht kunnen bepaalde mensen niet zo goed omgaan met kritiek, feedback of andere inzichten. Deze inzichten worden niet door iedereen op waarde geschat en dat is erg jammer want uiteindelijk worden onze jonge duiven en late jongen daar de dupe van en gaat het ten koste van het spelplezier van de liefhebbers uit de CC5 die daar mee te maken hebben.

Het is de taak van het afdeling 9 bestuur om in te grijpen en om ervoor te zorgen dat alle leden/duivenliefhebbers hun plezier blijven behouden en dat er vooral niet met twee verschillende maten gemeten wordt.