Weergaven: 452
Vorig jaar presteerden mijn duiven zeer goed op de Vitesse en Midfondvluchten. Ik wist eigenlijk zelf niet wat ik mee maakte. De reden was dat ik mijn natour systeem, dit jaar ook toepaste, vanaf het begin van het seizoen. Ik gebruik dan mijn Van Zon hok op een andere manier, de schuiven altijd zo ver mogelijk open en s’avonds leg ik het gaasdeel aan de voorzijde dicht tot de volgende ochtend om snachts zoveel mogelijk warmte vast te houden. Op deze manier verklein ik het temperatuur verschil tussen de dag en nacht. Tevens was ik overgestapt op Matador voer en werd de medicatie alleen nog maar op de dag na thuiskomst aan mijn duiven verstrekt.
Reden voor mij om mijn duiven te gaan inzetten op de eendaagse fond. Dat werd bevestigd door de week voorafgaande van de eerste dagfondvlucht, de eerste prijs in CC verband te vliegen. Mijn duiven waren echt goed in orde.
Het werd 1 van mijn grootste teleurstellingen in mijn duiven loopbaan omdat ik geen enkele duif levend terug zag. Negen duivinnen en 1 doffer gingen er verloren aan een steenmarter op de losplaats, 10 duiven van mij maar ook 38 duiven (2 volle manden in totaal) van liefhebbers uit mijn vereniging.

De 10 goede duiven waarvan 6 duiven van 2019 toen ik in Hengelo begon met het spelen met duiven, waren vorig jaar samen goed voor een prijspercentage van 80% De CC winnares van de voorgaande week met een volle zus zaten er ook bij.
Daarna zou ik niet meer de hoge prijspercentages pakken als voorheen. Zelfs dit jaar waren de prijspercentages minder goed dan vorig jaar, maar had ik veel meer vroege duiven. Met dank aan Willem Mulder voor zijn voer advies.
Voor 2026 verwacht ik zeker veel betere prijspercentages omdat ik mijn doffers zeer hard heb beoordeeld op hun prestaties en er een behoorlijk aantal zijn verhuisd naar het bejaardenhok bij Sabine. Begonnen met 44 oude doffers en voor 2026 nog 14 in de vliegploeg aangevuld met 15 jonge doffers. Twee oude doffers heb ik verhuisd naar het kweekhok. Ook had ik dit jaar geen natourjongen meer, wat het prijspercentage in 2026 ten goede komt.
Maar dit jaar besloten om op de eendaagse fondvluchten te gaan inkorven met doffers. Zelf denk ik dat de duivinnen er meer geschikt voor zijn maar die mochten bij mij blijven zitten voor de snelheidsvluchten. Voordeel was nu wel dat ik de doffers mooi kon opvoeren naar de eendaagse vlucht toe en kon kijken wat voor een kwaliteit die hebben.
De eerste eendaagse wedvlucht was Gien, voor mijn duiven 587 km, ik had er 13 ingekorfd. De uitslag was zeer goed met een prachtige vroege duif. In de CC4 van 525 werd het: 3, 50, 52, 105 en 166. In Noord van 3.078 duiven: 13, 248, 255, 532 en 883. In de afdeling 9 van 4.717 duiven: 14, 326, 336, 738, 1233 en 1567. Maar liefst 6 duiven in de uitslag en een prachtige kopduif. Dat was beslist meer dan dat ik er zelf van verwacht had.
De tweede eendaagse fondvlucht was Chateaudun voor mijn duiven 604 km vliegen. Ik had er 11 op ingekorfd. Helaas dit keer geen kopduif. In de CC4 van 201 duiven sta ik op de plekken 40 en 61. In Noord van 2.100 duiven: 235, 459, 606 en 646. In de afdeling 9 van 3.553 duiven: 382, 811, 1071 en 1140.
Daarna ben ik gestopt met het inkorven op de eendaagse fond omdat er een zware vlucht in het vooruitzicht stond aan te komen en ik snelheidsduiven heb die niet geschikt zijn voor een zware eendaagse fondvlucht.
Maar ik heb zelf besloten om mij niet verder te gaan richten op de eendaagse fondvluchten. De reden: Simpel, het één gaat niet samen met het ander. Een klein voorbeeld, de eerste eendaagse fondvlucht werd pas gelost op de maandag. Echter werd de Vitesse vlucht wel in het weekend gelost waardoor ongeveer een 20 tal duivinnen hun doffer moesten missen bij thuiskomst.
Wil je op de eendaagse fondvluchten goed voor de dag komen dan dien je de oude duiven te verduisteren in het eerste deel van het seizoen of je moet pennen gaan trekken bij je vliegduiven. Beide wil ik beslist niet dus dan is de keuze snel gemaakt.
Mocht nu de NPO ledenraad gaan beslissen om met de meerderheid van de liefhebbers mee te stemmen, dat de duiven van een snelheidsvlucht en van de eendaagse fondvlucht gezamenlijk op een donderdag worden ingekorfd, zal ik beslist een enkele duif willen testen en laten deelnemen op de eendaagse. Maar voor mij is dat dan een bijzaak en vooral geen hoofdzaak, het snelheidsspel staat op nummer 1.
In onze afdeling 9 is het hele eendaagse spel om zeep geholpen doordat er bij de verenigingen die geen 100 duiven konden aanbieden de duiven niet meer werden opgehaald. Ongeveer de helft van het aantal liefhebbers haakten af en het aantal duiven ging drastisch omlaag. Heel dom, de afdeling heeft veel minder duiven, dus veel omzet verlies en een veel lagere bezettingsgraad. Ook wordt door het aanvoeren de fraudekans veel groter gemaakt. Tevens gaat er spelplezier bij de kleinere spelers verloren die hun duiven niet kunnen of willen inkorven bij een nationaal inkorfcentrum of andere vereniging indien dat mogelijk is. Erg jammer en de schade die het heeft aangericht is niet meer te herstellen.
Door de bovenstaande maatregel is heel het CC spel op de eendaagse fond om zeep geholpen. De afdeling 9 bestaat uit 7 CC’s van minimaal 150 liefhebbers. Onderstaand de aantallen liefhebbers en duiven die mee waren in de CC4 op de eendaagse fond dit jaar:
- Gien, 58 leden / 525 duiven. (afdeling 489 / 4.919)
- Chateaudun, 29 leden / 201 duiven. (afdeling 395 / 3.595)
- Chateaudun, 16 leden / 91 duiven. (afdeling 288 / 2.091)
- Issoudun, 37 leden / 299 duiven. (afdeling 360 / 2.812)
- Issoudun, 27 leden / 211 duiven. (afdeling 277 / 1.913 duiven)
Om geen duiven meer op te halen bij verenigingen die er geen 100 hebben ingezet, heeft men de bezettingsgraad om zeep geholpen. In het vervoer draait alles om de bezettingsgraad. Om nu de stijgende kosten te voorkomen moeten we gaan denken aan 5 nieuwe afdelingen in de plaats van de huidige 11 afdelingen. Gevolg en oorzaak noemt men dat.
De aanloop naar 5 nieuwe afdelingen staat behoorlijk onder druk omdat er in de afdeling 10 veel weerstand is en een tweederde meerderheid niet aanwezig is om het besluit te nemen voor de hervorming. Ook in de afdeling 4 schijnt er weerstand te zijn. Ik verwacht zelf dat er nog veel meer hobbels genomen moeten worden en dat er zal worden uitgesteld. Net zoals bij onze wedvluchten. Niet uit te sluiten is dat dan van uitstel ook afstel komt.
Ik korf nu zelf mijn duiven in bij een vereniging die in de CC5 mee speelt en zag dit jaar hele gekke dingen voorbij komen. De bierwagen is er 1 van maar ook de CC natour africhtingen die niet doorgingen zijn een doorn in het ook van de CC5 liefhebbers, vooral de argumentatie ervan en het meten met twee maten valt zeer slecht. Op de Facebook pagina van de afdeling 9 zijn bij bepaalde berichten de opmerkingen vanuit de CC5 liefhebbers verwijderd en is er geen commentaar meer mogelijk. Maak daar als afdelingsbestuur eerst werk van want liefhebbers die zich nu al niet gehoord voelen, zullen vast niet denken dat het straks beter gaat en klakkeloos voor de oprichting van de nieuwe afdeling stemmen en geef ze eens ongelijk. Eerst moet het vertrouwen weer hersteld worden en ik ben bang dat dat niet in 1 jaar zal kunnen. Je kunt veel sneller wat afbreken dan opbouwen.
Het spel plezier dient voorop te staan, de invulling van een nieuw vliegprogramma is daarbij zeer belangrijk. Als de hervorming van 11 naar 5 afdeling ten koste gaat van het spel plezier van de liefhebbers dan gaat dat ten koste van de bezettingsgraad van het vervoer van onze duiven en zal het niet mogelijk worden om goedkoper te gaan vervoeren.