Weergaven: 1017
Vandaag met 56 jongen op stap geweest voor een trainingvlucht, de dertiende keer alweer. Één jonge duif kon niet mee, die is nog herstellende van de roofvogel aanval en zijn ongeluk met een auto. (25-102)

Sten, onze kleinzoon is mee geweest en hij mocht alle jongen 1 voor 1 los laten.
Het was op de dinsdagmorgen zeer regenachtig waardoor wij niet op tijd met de jongen konden vertrekken. Pas om half elf stopte de regen en heb ik de mandjes met de jongen in de auto gepakt en zijn Sten en ik vertrokken. Het zou droog blijven tot ongeveer 14 uur, daarna zouden de regenbuien weer veel regenwater uit de lucht laten vallen. De eerste jonge duif heeft Sten los gelaten om 12.18 uur. De klok stond op training bij hun thuiskomst en ik had tevens de klok met het internet verbonden zodat Sten mooi op mijn telefoon de meldingen van hun binnenkomst kon volgen. Om 12.44 uur kreeg Sten de eerste melding op de telefoon, hij was toen nog druk met het loslaten van mijn jongen.
Onderweg piepte de telefoon geregeld wat een goed teken is, omdat er dan telkens weer een jonge duif over de antenne loopt. Om 13.01 uur zelfs 16 keer binnen 40 seconden. Ik vertelde Sten, dat als er veel tegelijk naar binnen gaan de kans groot is dat er een aantal jongen niet over de antenne zijn geweest dus ook niet geklokt zijn. Bij thuiskomst had Sten 46 meldingen op de telefoon staan, maar zaten er al 50 jongen in het hok.
Toen volgde er een geweldige plensbui en moesten wij even wachten voordat er weer jongen terug kwamen. Maar gelukkig kwamen er na de plensbui nog 5 jongen redelijk snel achter elkaar naar huis. Het is nu 16.40 uur en er moet nog 1 jonge duif komen.
Afgelopen weekend zijn er geen jongen mee geweest in verband met het weer.
Mijn voorspelling kwam helaas weer uit.
Ze brengen het mooi, de inversie is gauw verdwenen en vanaf 7.30 uur kan er gelost worden. Maar ze vergeten te melden dat er groepslossingen zijn en wij moeten wachten op afdeling 10 en 11. Dan heb je de lostijd niet echt zelf in handen en gaat er zeer kostbare tijd verloren om je jongen massaal voor de hitte thuis te krijgen.
Bij ons een Noord lossing, trek naar het westen. Zoals zo vaak zien wij dan geen duiven vliegen en profiteren wij niet van de trek en koppels jongen. Dus de CC5 zal de zwaarste klappen krijgen gevolgd door de CC4.
In de CC5 was bij het klokafslaan ongeveer de helft van de jongen nog onderweg. In de CC4 een zeer wisselend beeld, liefhebbers die hun jongen goed naar huis kregen, wederom vielen de fondliefhebbers positief op, maar ook liefhebbers die bij het klok afslaan nog 40% en 50% van hun jongen misten.
Eerder dit jaar heb ik 4 punten omschreven in mijn blog waarom er niet eerder gelost kan worden met Oost in de wind en warm weer met de jonge duiven. Dan vooral op 1 van de eerste 4 wedvluchten van onze jongen, want dan loopt het vaak verkeerd af.
Ook nu weer puntsgewijs een verkorte uitleg van de problemen om vroeg te kunnen lossen:
- 1. In het éérste uur na zonsopkomst mag er niet gelost worden.
- 2. Afdeling 9 moet met het lossen wachten op afdeling 10 en 11.
- 3. Meestal speelt inversie met het bovenstaand beschreven weer ook een rol.
- 4. Er moet bekeken worden of dichterbij lossen een voordeel biedt en/of echt de oostkant opzoeken. Ook is het verstandig om oost van de afdeling 11 Friesland te staan bij deze omstandigheden. Niet makkelijk met de beperkte losplaatsen. Er wordt geadviseerd om inderdaad op een afstand van 100 km te gaan lossen.

Roermond 6:00 uur
Goedemorgen, het weer ziet er prachtig uit hier de zon laat zich zien mooie blauwe lucht en een hele kalme zuidoosten wind.
Het was zaterdag om 6 uur al prachtig weer op de losplaats. In Nederland gingen de eerste duiven al om 7 uur de lucht in.
Ondanks het advies om bij een Oosten of Zuidoosten wind en oplopende temperaturen tot aan 30 graden op een kortste afstand van 100 kilometer te gaan lossen, houdt zich daar haast geen enkele afdeling aan.
Welke gevolgen het negeren van dit advies heeft, konden wij helaas zien bij de afdeling 11 (Friesland) Vooral het verschil met de afdeling 10 (Drente en Groningen) is opvallend.
Afdeling 11 zat in Weert met hun jongen en lossen om 7.30 uur met 21 graden. (Lol, ouden 21 graden en jongen 25 graden) De kortste afstand is Swifterbant met 147 kilometer, de langste afstand is ongeveer 245 kilometer in Buren-Ameland. De laatste prijsduif haalt 535 meter per minuut.
Afdeling 10 zat in Venlo met hun jongen en lossen om 7.30 uur met 19 graden. De kortste afstand is Dalfsen met 124 kilometer, de langste afstand is ongeveer 229 kilometer in Roodeschool. De laatste prijsduif haalt 1037 meter per minuut.
De verschillen zijn zeer groot tussen de 2 afdelingen. Opvallend dat het in Weert 2 graden warmer was dan in Venlo. Een kortere afstand betekend dat de duiven minder lang in de warmte hoeven te vliegen om thuis te geraken waardoor de liefhebbers meer jongen thuis krijgen.
Alleen het afstandsverschil van 25 kilometer zal niet deze grote verschillen kunnen verklaren tussen de beide afdelingen. Wellicht speelt de container bezetting ook een rol maar dat moeten de beide afdelingen eigenlijk samen uitzoeken en evalueren. Ik denk dat het best belangrijk is om te weten waarom de verschillen zo groot zijn.
Beide afdelingen zijn behoorlijk diep, dus wellicht is het wenselijk om de eerste drie jonge duiven vluchten te vervliegen met twee verschillende losplaatsen voor Noord en Zuid. Zo voorkom je onnodige grote afstanden bij de Noordelijke liefhebbers met Oost in de wind en warm weer.
De afdeling 9 heeft verschillende losplaatsen voor Noord en Zuid. Maar je kunt ook het afgelopen weekend zien, dat als je niet in de trek of vlieglijn van de duiven zit, de verliezen behoorlijk kunnen oplopen. Helaas zijn de CC5 en CC4 altijd de klos bij Oostenwind en warm weer, om dat te compenseren zouden de duiven naar het oosterlijke gelegen Velden moeten gaan en dan het liefst nog met een aparte CC4 en CC5 lossing. Dat voorkomt veel verliezen.
Ik ben in ieder geval blij dat mijn jongen niet mee zijn geweest.
