Weergaven: 334
Ik heb afgelopen vrijdag de B ploeg vlieg duivinnen (jaarlingen) gekoppeld met hun doffers. Er zijn nog 17 doffers aanwezig en heb dus 17 duivinnen bij de doffers gelaten. Die mogen op eitjes komen en minimaal 10 dagen broeden voordat ik de B ploeg opnieuw op weduwschap zet. Die mogen op weduwschap de Natour vluchten verkennen.
Daarna is het de beurt voor mijn A ploeg duivinnen (ouden) dat zijn er nog 18. Die kunnen bij hun doffers als de B ploeg een paar dagen op weduwschap staan. Wellicht dat ik 1 duivin bij mijn jongen in zet zodat ze daar een nestje kan bouwen. Bij mijn jongen zitten nu 2 jaarling duivinnen, 1 met een herstelde gebroken poot en 1 duivin die mij te gek vindt. Ook zijn er 2 oude vliegduivinnen verhuisd naar het kweekhok, dit om aan te geven dat er nog 39 vliegduivinnen aanwezig zijn. Ik heb wel wat duiven verspeeld maar de aantallen en het verliespercentage vallen reuze mee. De A ploeg zal op nest gespeeld worden op de Natour vluchten.
Ik heb een jonge duif van de africhting van 41 km, op het mooie duitse eiland Borkum zitten, onvoorstelbaar dat een jonge duif zover naar het noorden is gevlogen. De aankomende week ga ik de jonge duif ophalen. Ik heb er nu 35/56 in het hok zitten dus dit wordt nummer 36. Helaas ook 1 jonge duif dood gevonden in Doetinchem. Ik hoop nog aan 40 jongen te komen met behulp van andere liefhebbers.
Voor volgend jaar ga ik het anders doen met de jongen, ik ga zelf niet vroeg meer kweken maar ergens tussen eind januari en half februari. Ook zal ik mijn jongen spelen op de natourvluchten, ik denk dat ik zelf dan meer plezier aan mijn duiven kan beleven. Ik ga dan net als dit jaar, voorzichtig te werk met mijn jaarlingen en wel zodanig dat die ervaring op doen zodat ze als tweejarige goed kunnen presteren.
Ik heb 20 vroege jongen bij Kamp/Kippers in bestelling staan, ik ben er nog niet uit of ik die ook op de Natourvluchten zet of mee geef op de vroege tour. Eigenlijk moeten die worden ondergebracht in een aparte afdeling, ook daar zit ik nog over te dubben. De Combinatie Kamp/Kippers heeft ook dit jaar het onaangewezen kampioenschap op de Vitesse van de Kring 2, de regio Oost en van heel de afdeling Oost in de wacht gedleept, zeer knap. De punten voor de afdeling Oost komen uit de Kring en ze hebben van alle Kringen de meeste punten. Onder voorbehoud van reclames. Ik wilde er graag een aparte blog over schrijven met al hun Vitesse prestaties. Echter heb ik 1 probleem, waar vindt ik de Compuclub uitslagen? Vroeger stonden die mooi op de afdeling site, nu zie je daar alleen de Teletekst uitslagen op staan. Nog een verbeterpuntje zullen we maar zeggen.
Het zou handig zijn als volgend jaar mijn natourjongen als jaarling mee zouden mogen met de jonge duiven vluchten. Nog even daarop terug komen, voor dit jaar is het verboden laat het bestuur 4 dagen voor de eerste jonge duiven africhting weten. Het is besproken in de werkgroepen die de fusie moesten voorbereiden. Daarna worden de vrachtprijzen vastgesteld, maar wordt er niet met alle verenigingen gedeeld dat er ruim 100.000 duiven minder begroot worden dan vorig jaar. Alleen dit verhoogd de vrachtprijzen al met ongeveer 25% In het getal van 100.000 duiven minder zit ook het aantal duiven wat in de oude afdeling 8 mee ging aan oude duiven op de jonge duiven vluchten. Als je dan 4 dagen van te voren pas meld aan je leden dat er geen oude duiven mogen worden ingekorfd met de jonge duiven vluchten dan dien je niet het belang van de liefhebbers. Als je denkt dat er jonge duiven verloren gaan omdat er oude duiven mee gaan dan adviseer ik het bestuur van de afdeling Oost om Willem de Bruin uit te nodigen voor een lezing over het inkorven van oude duiven op de jonge duiven vluchten. Ik kan u nu al vertellen dat het een zeer interessante lezing zal worden. Wellicht kan ook een vereniging dit organiseren met een uitnodiging voor het afdelingsbestuur.
Wat ik mis in de duivensport is een soort snelrecht, een commissie die zeer snel een geschil kan beoordelen waar de twee partijen zich aan moeten houden. Zonder stemming of inspraak van de liefhebbers kan een bestuur nu 4 dagen voor de tijd een beslissing afdwingen bij hun leden, ondanks het feit dat het bestuur al lang wist dat er geen oude duiven mee mogen op de jonge duiven vluchten en hun leden geen inspraak hebben gegeven. Net zoals het niet toestaan van het overschreidend inkorven over de afdelingsgrenzen voor de liefhebbers die korven op de overnachtvluchten met een ochtendlossing. (De oude ZLU vluchten) Twee zaken die zich goed lenen voor snelrecht bij de afdeling Oost.

Het bovenstaande bericht is nog steeds niet gecorrigeerd. Ik heb de penningmeester van mijn vereniging gevraagd om het in de gaten te houden, wat er nu werkelijk in rekening wordt gebracht. De dieseltoeslagen kloppen voor geen meter. Als je al zeer hoge vrachtprijzen hanteerd, dan zou ik als afdeling dit zo snel mogelijk afgehandeld willen hebben.
Het onderzoeksrapport betreffende de wedvlucht Hirson is er nog steeds niet, hoe langer het duurt hoe meer er herschreven zal worden in het rapport. Ik schreef al eerder dat ik zeer benieuwd ben naar de aanbevelingen. Vingerwijzen heeft geen enkele zin, wel het zoeken naar oplossingen en verbeteringen zodat we niet hetzelfde volgend jaar moeten meemaken.

Zo stonden de duiven in Ruffec van de afdeling Oost te wachten op de lossing die pas op de zondag te Luyksgestel plaats zou vinden. Ik kreeg al van meerdere bloglezers de melding dat de bovenste rijen met manden mooi leeg waren. Ik heb gevraagd om een foto, gemaakt van de zijkant zodat het mooi zichtbaar is, maar heb die helaas niet gekregen. Ik wilde er een positieve blog over schrijven. Ik de afdeling 9 zijn wij dit niet gewend en bleven er oude gebruikte boxen in de containers zitten. Hopelijk is het bovenstaande het nieuwe toekomstbeeld bij de lossingen van de duiven van de oude afdeling 9. De afdeling 8 deed het al op deze manier. (Ik verwacht dat dit punt van laden en vervoeren ook in het rapport betreffende Hirson zal staan)
De kweekduiven zitten dit jaar voor het eerst weer bij mij. In de winter en het koude voorjaar had ik er weinig plezier aan, maar de laatste maanden mag ik graag op het kweekhok verblijven. Wat groeien de jongen prachtig op met het mooie weer en wat leggen de duivinnen weer snel nieuwe eitjes. Binnenkort zet ik de tussendeur er weer in zodat het kweekhok weer uit 2 afdelingen zal bestaan. De laatste jongen liggen erbij en op 2 jongen na is alles geringd. Ik begin na het plaatsen van de tussendeur meteen met het scheiden, de doffers mogen hun eigen jongen alleen groot brengen, daarna zien dat ik de kwekers mooi door de rui krijg. Wel moet ik nog 1 koppel samenstellen, de doffer komt via Sabine en de duivin zit bij mij. Voor een speciale duivenmelker proberen we nog 2 jongen te kweken die 100% van het soort van Frans Strikker zullen zijn.
Als laatste heb ik met belangstelling de Belgische duiven gevolgd die gisteren in Valence op 6.40 uur gelost werden. Afstanden van 517 tm 728 kilometer. Twee duiven halen meer dan 1100 meter, waarvan een jaarling de eerste prijs vliegt op een grote afstand van 698 kilometer, zeer knap. Ik vraag mij dan af of deze twee duiven soms vliegend laag over het water, via hun geopende bek het water tot zich nemen? Daarna volgen er 5 duiven die meer dan 1000 meter halen en 17 duiven met meer dan 900 meter. Gelukkig zijn er vandaag veel duiven terug gekeerd op hun hokken. De overnachtspelers hebben wel wat te bespreken van het winter want met het huidige hitteprotocol kun je geen overnachtvlucht meer vooraf aflasten. Zelfs niet bij een verschijnsel als een Hittekoepel. Zo vernam ik dat 1 van de begeleiders van Agen onwel was geworden en is overgebracht naar een hotel. Wij denken vaak aan onze duiven maar de begeleiders worden bij deze vergeten. Het hitteprotocol zou ook voor hun moeten gelden, wat zijn de voorzieningen en hoe kunnen we voorkomen dat het een keer slecht afloopt met een chauffeur of begeleider. Je moet er toch niet aan denken, dat is het niet waard. Ik vindt wel dat de fondliefhebbers hun eigen beslissingen moeten nemen en dat de andere liefhebbers die dat spel niet spelen zich terzijde moeten houden. Uiteraard geldt het omgekeerde net zo. Eigenlijk zouden wij een database moeten opbouwen van alle vluchten met daarbij de weersomstandigheden etc. Ai kan dan ik de toekomst zo voorspellen of het een goede vlucht of een slechte vlucht zal worden. Het zou in ieder geval een mooi extra handvat zijn voor onze lossingsverantwoordelijken.
De aanpassingen zullen zeker gevolgen hebben:
- Voor mijzelf meer duivenplezier en meer tijd om samen met Dini erop uit te gaan.
- Ik ga minder jonge duiven verspelen maar wel meer jaarlingen, maar heb dan zelf wel het idee dat mijn duiven dan een eerlijke kans hebben gehad.
- Ik ga weer meer duiven houden, vooral oude duiven inclusief de jaarlingen.
- Als de jaarlingen volgend jaar mee gaan zal het prijspercentage aanzienlijk dalen.
Voor de fondspelers die op Agen duiven mee hebben, veel succes. Ik verwacht dat het lange wachten beloond gaat worden met een mooie vlucht.

