15-07-2023 Beek en Donk 112 km. (Jongen) HITTEPROTOCOL en BOVENSTE RIJEN LADEN !!!!!!!!!!

Afdeling 9 waar zijn jullie mee bezig, het hitteprotocol is van toepassing voor deze jonge duiven vlucht. Dus 23 duiven in de mand in plaats van 25. Maar in het hitteprotocol staat ook onder punt 3. Laat de bovenste mandenrij leeg, daarna eventueel de één na bovenste, 3de bovenste enzovoort. Helaas moesten wij ook de bovenste mandenrij laden. Stijlloos en zeker een excuus waard. Mocht de vlucht morgen slecht verlopen dan weten de liefhebbers in ieder geval dat onze afdeling het niet zo nauw neemt met de regels betreffende het hitteprotocol. We gaan morgen de lossing eens goed bekijken of de bovenste mandenrijen dan nog gevuld zijn.

Klik hier voor de lossing van de jonge duiven.

LET OP je kunt mooi zien dat de bovenste rij manden ook vol zitten met jonge duiven. Ze lappen gewoon het hitte protocol aan hun laars. De verantwoordelijken verdienen dat ze een laatste waarschuwing van de NPO ontvangen.

Overduidelijk dat het geldbelang een belangrijkere rol speeld dan het dierenwelzijn van onze jongen.


Sabine en ik hebben 21 jonge duiven ingekorfd voor hun eerste wedvlucht vanuit Beek en Donk.

We hebben de 4 jongen gepakt met een Ladies League ring om, allen duivinnen. Ook het eerste jong van de africhting van Ruurlo is als eerstgetekende mee. Tevens alle jonge doffers in de mandjes gestoken.

Planning is om de resterende 16 jonge duivinnen volgende week zelf 2 keer te gaan africhten en om ze daarna bij goed weer mee te geven naar de tweede wedvlucht.

In de vereniging werd er door 12 liefhebbers in totaal 336 jonge duiven ingekorfd. In de CC4 zijn er door 86 liefhebbers 2.425 jonge duiven mee gedaan.

Eerst morgen maar eens kijken hoe het verloop zal zijn en hoeveel jonge duiven wij mogen verwelkomen. Het is voor mij de eerste klokvlucht van de vroege jonge duiven tour waar ik aan mee doe sinds ik in Hengelo met duiven speel. Als je opnieuw begint met het opbouwen van een mooie vliegploeg, dan is het belangrijk om jonge duiven over te houden met ervaring. Daarom ben ik heel voorzichtig met de jonge duiven en zeer bang om deze te verliezen. Ik heb jaren lang gezien hoe het in de afdeling Zuid verkeerd ging met de jonge duiven. Gelukkig hebben we nu nog 32 jongen van de derde ronde achter de hand zodat wij bewust aan risicospreiding doen. Ook het feit dat wij nu niet alle vroege jongen mee hebben heeft te maken met risicospreiding.

Helaas heeft dat ook alles te maken met het feit dat ik weinig vertrouwen heb in een vroege lossing. Ik schreef er al zo vaak over.

Ook onze jonge duiven werden mooi vroeg gelost, reeds om 7.25 uur konden die beginnen aan hun terugreis. Zo zie je dat het ook anders kan. Lossingsverantwoordelijke dat hebt U TOP gedaan.

Maar de vlucht met de jongen werd een zeer lastige vlucht met nog zeer veel jongen die onderweg zijn. Zo hebben wij in Hengelo weinig duiven zien vliegen.

Ik had zelf uitgerekend een 5 kwartier vliegen en dan wellicht 1 minuut minder. Dus om 8.39 uur zou het moeten kunnen. Wij zien om 8.38 het eerste kleine koppel duiven vliegen. Niet kort daarna krijg ik van John Vasterink de melding dat hij op 8.40 een jonge duif gedraaid heeft. Maar mijn duiven zitten voor de eerste keer in de container terwijl John Vasterink zijn grootste deel jongen op 1 africhting na, elke keer heeft mee gehad. Dus dan kan het nog wel even duren voordat er bij ons een duif komt. Maar dan ineens van de goede kant komt er een jonge duif van ons aangevlogen en na wat extra rondjes gemaakt te hebben klokken we hem op 8.42 uur. Het bleek in eerste instantie ook nog eens de 2e melding te zijn in de CC4 van 2425 jonge duiven. Wouw wat een begin en ik heb dit zeker niet zien aankomen. Ons 1ste jong is tevens de jonge duif die van de africhting vanuit Neede binnen de paar uur na het lossen was binnengelopen bij Hans Vultink. Onvoorstelbaar, je krijgt er soms geen hoogte van wat het de duif beweegd om zoiets te doen en dan nu als 6e melding in de CC4 te staan van 2425 duiven. Uiteindelijk zou deze jonge duif als 10e duif op de uitslag komen te staan van de CC4.

Daarna volgt al redelijk snel de 2e jonge duif maar die blijft redelijk lang rondjes vliegen. Daarna volgen ook de nummers 3, 4 en 5 redelijk vlot en ik wordt bij het zien van weer een jonge duif telkens een stukje blijer. Ons 2e en 5de jong waren de getekende jongen, beiden door Sabine aangewezen. Daarna moeten we ruim een half uur wachten op de nummers 6 en 7. Helaas zouden de gaten alleen maar groter worden. Nu zijn er 12 jonge duiven terug en mag ik mijn handen dichtknijpen dat de jongen zo mooi komen bij ons. Bij veel liefhebbers is het veel minder goed gesteld met hun jongen. We gaan dat vanavond wel zien aan de concoursduur van deze vlucht. Het concours stond 2 uur en 20 minuten open, toen was 33% van de jongen weer terug op hun hokken.

Nr.13 de 23-014 was om 15.35.03 terug.

Nr.14 de 23-833 was om 12.27.00 terug.(2)

Nr.15 de 23-972 was om 19.10.02 terug.(4)

Nr.16 de 23-007 was op 29-07 terug.

Ik vertrouw er maar op dat er vandaag nog een paar jongen terug gaan komen. Maar veel jongen zullen morgenvroeg hun hok proberen te bereiken omdat de meeste jongen vandaag eerst rust moeten pakken na de vele uren die ze al gevlogen hebben.

Bij het klokafslaan blijkt dat ongeveer een 50% van de ingekorfde jongen nog afwezig is.

In de CC4 beginnen we op de 10e plek van 2.425 duiven. Ook de 4 daarop volgende jonge duiven klasseren zich prima. Daar zijn we zeer content mee. Nu maar hopen dat er nog wat gaan nakomen.

In de vereniging is de eerste plaats voor John Vasterink voor W. Kattepoel Heerink die plek 2 bezet. Beide heren hebben ook de twee snelste duiven in de CC4. Heren van harte proficiat.