Weergaven: 838
Ja, ik heb er geen andere woorden voor, lees het onderstaande verhaal en kijk of u het met mij eens kunt zijn.
We moeten beginnen bij mijn voorgaande blog, een africhting van de jonge duiven op 41 kilometer ging geheel verkeerd bij mij, resultaat s’avonds maar 23 jongen terug van de 56. De volgende ochtend 4 jongen erbij en daarna (nog steeds niet) geen jonge duif die uit zichzelf het hok wist te vinden.
Gelukkig kreeg ik aanmeldingen van liefhebbers die een jonge duif hadden opgevangen. De eerste heb ik samen met Dini opgehaald uit Winterswijk. Maar op vrijdag kreeg ik maar liefst 3 meldingen binnen van opgevangen jongen. Er zat ook een melding bij van een particulier uit Bocholt. (Duitsland) Met Dini afgesproken dat wij eerst in de namiddag de jongen gaan ophalen uit Eibergen en Ruurlo. Daarna weer naar huis om alle duiven te verzorgen en dan s’avonds naar Bocholt te rijden om daar de jonge duif op te halen. Ik had mij al afgemeld voor het inkorven op de vrijdagavond omdat voor de zaterdag een uitje met Dini was ingepland om twee jongen op te halen uit Wezep en Raalte. Ook een bezoek aan Genemuiden was ingepland.
Op de terug weg van Bocholt komen wij vlak voor Hengelo de Iveco met daarachter de “bierwagen” tegen die de ingekorfde duiven in Beckum ging ophalen. Bij thuiskomst heeft Dini meteen cappuccino gezet en ingeschonken. Bij het bekijken van mijn telefoon zie ik dat de voorzitter van mijn vereniging mij al 3 keer gebeld had. Dan moet er echt wel wat aan de hand zijn. Ik heb hem teruggebeld en hij vertelde mij dat er twee jongen van de africhting van dinsdag in de manden zijn blijven zitten en dat die met de Iveco weer naar Beckum zijn gebracht. Ik wist niet wat ik hoorde, heb de cappuccino laten staan en ben door een geweldige hoosbui met veel wind en hagel naar Beckum vertrokken. Onderweg bij de brug over het Twentekanaal lagen veel takken op de weg waar de auto,s omheen moesten laveren. Een aantal liefhebbers hebben op mij gewacht en mij de mand laten zien waar de twee jongen inzaten en mij de twee jongen overhandigd. Gelukkig zagen ze er nog redelijk goed uit, alleen het krasje was in mindere conditie.

Je kunt zien aan de bodembedekking in de mand dat ze op zoek zijn geweest naar eten. Wat ik nu weet is dat ze vanaf de dinsdagmorgen tot de vrijdagavond geen water hebben gehad. Ik heb de jongen mee naar huis genomen en die goed verwend.
Daarna zag ik pas dat er ook een bericht via Messenger was binnen gekomen. Onderstaand een afbeelding van dat bericht.

Ik ben de vereniging in Denekamp zeer dankbaar voor hun melding en verzorging van mijn twee jongen. Zelf heb ik het vermoeden dat op het moment dat mijn twee jongen in de loods zouden worden aangetroffen, ik er nooit niets van had geweten. Door mijn blogs over de “Bierwagen” en het voor het tweede jaar op rij dat er boxen blijven staan met duiven, heb ik mij beslist niet populair gemaakt bij de heren die over het vervoer gaan. De praktijk heeft reeds bewezen dat ze beslist niet tegen opbouwende kritiek kunnen, ook al worden daarin de oplossingen aangedragen. Alle liefhebbers uit de CC5 hebben dat moeten ontgelden, door vorig jaar tot 2x toe niet de in het voorjaar gereserveerde Iveco,s af te geven voor de CC5 natour africhtingen. In totaal twee jaar is er door de liefhebbers en verenigingen gezeurd dat de “Bierwagen” lek was en er schimmelvorming op trad. Pas toen ik het op mijn blog zette met daarbij de bewijzen, werd in het najaar besloten door de afdeling om de “Bierwagen” te repareren. Helaas blijkt wel dat het dierenwelzijn niet op de eerste plaats staat, terwijl dat nu juist wel de prioriteit zou moeten zijn.
Ook nu weet je, dat als de jonge duiven voor het eerst in de container zitten, die niet automatisch massaal uit de boxen vliegen. Een goede nacontrole of er geen jongen in de boxen zijn blijven zitten is dan altijd noodzakelijk, wellicht hebben ze wel gecontroleerd, maar dan in ieder geval niet goed genoeg. Ik heb er in ieder geval geen woorden voor.
Dini zegt altijd dat de duivenliefhebbers kosten nog moeite sparen om hun duiven in goede conditie te brengen, dat je ook mag verwachten dat diegene die ze ophaald, wegbrengt en lost er ook goed voor zal zorgen en het dierenwelzijn voorop heeft staat.
Wees open naar de liefhebbers toe en sta open voor diervriendelijke oplossingen met betrekking tot het vervoer. Zoek uit wat de beste ontsmetting is voor het watersysteem in de containers. Kijk ook naar andere afdelingen, de afdeling 5 is daar al zeer ver in geslaagd. Ga niet met lege vuile manden in de containers naar de losplaats toe. De oude afdeling 8 gaf het juiste voorbeeld op Hirson. Helaas is het onderzoeksrapport betreffende de wedvlucht Hirson nog steeds niet beschikbaar, ik ben zeer benieuwd of daar ook aanbevelingen in staan ter verbetering voor onze duiven.

Twee verschillende systemen en 1 nieuwe afdeling Oost. De twee linker wagens met de deuren vol open en geen volgepakte wagen met vieze manden. De container rechts met de deuren op een kierstand.
We betalen als liefhebbers een veel te hoge vrachtprijs, daar mogen wij beslist wat voor terug verwachten.
Mocht er een deur blijven vastzitten door een mechanisch gebrek, wat regelmatig voorkomt, verwittig dan even de verenigingen die de duiven achter de betreffende deur hadden zitten. Op die manier dwing je respect af. Jaag niet de liefhebbers uit je eigen afdeling weg bij de containers als die hun duiven tegelijk willen lossen, heet ze welkom en laat zien hoe mooi een lossing in de praktijk kan zijn. Ook zo verdien je respect.
Ik kreeg bericht dat de convoyeur mij zou bellen, niet veel later wilde Erik Wilmink (afdelingsbestuurder) en CC5 bestuurder mij bellen. Ik heb hem voorgesteld om deze week op een avond af te spreken dat wij elkaar gaan zien en het één en ander kunnen bespreken. Ik kijk er na uit want ik weet zeker dat hij hetzelfde wil als ik, een diervriendelijker transport waarbij het denken in oplossingen en verbeteringen voorop moet staan, zodat we weer met zijn allen trots kunnen zijn op ons vervoer en de personen die daar verantwoordelijk voor zijn.
Gezien wat wij nu in een korte tijd allemaal hebben meegemaakt zal het bovenstaande gerealiseerd moeten worden door de vertegenwoordigers van de afdelingen 8 (en 7) aangevuld met de heer Roes uit de afdeling 9, anders heb ik er zelf geen vertrouwen meer in dat het gaat functioneren.
Onderstaand een bericht over het onderzoek naar de watervoorziening in de containers bij de afdeling 5 en hun oplossingen.
Het specifieke filmpje waarin de familie Eijerkamp een reportage maakt over het innovatieve transport- en watersysteem van Afdeling 5 (Zuid-Holland) is online te vinden onder de titel of het onderwerp “Duivenwelzijn tijdens transport” of via de socialemediakanalen van Eijerkamp Pigeons
Wat laat de video precies zien?
In deze video besteedt Evert-Jan of Hans Eijerkamp specifiek aandacht aan de professionele duivencontainers van Afdeling 5.
De belangrijkste punten die in het filmpje worden geprezen:
De speciale drinkbakjes: Afdeling 5 heeft unieke waterbakjes ontwikkeld die al op de overlaadplaats voor de helft worden gevuld.
Water tijdens het rijden: Dankzij een ingenieus tussenschottensysteem in de bakjes blijft het water stabiel en klotst het nauwelijks over tijdens het transport. Dit zorgt ervoor dat de duiven onderweg (tijdens het rijden) continu kunnen drinken, in plaats van pas bij aankomst op de lossingsplaats.
Minder stress en betere prestaties: Eijerkamp benadrukt in de video dat dit systeem een enorme vooruitgang is voor het duivenwelzijn en direct bijdraagt aan betere prestaties en sneller herstel bij thuiskomst