24-06-2026 Hittekoepel.

Weergaven: 356

Ik had er nog nooit van gehoord maar onderstaand de uitleg wat een hittekoepel is:

Hittekoepel boven Frankrijk die naar Nederland beweegt: hoe ontstaat zoiets?

Frankrijk ligt momenteel onder een hittekoepel, een zogenoemde heat dome. Daarin kan warme lucht zich dagenlang ophopen en steeds warmer worden.

Als een hogedrukgebied lang op z’n plaats blijft liggen, dan blijft de lucht onder zo’n koepel gevangen. Het wordt niet vervangen door koudere lucht van elders.

Drie processen zorgen voor een verdere opwarming van de lucht onder een hittekoepel:

  1. De lucht in een hogedrukgebied daalt. Daardoor stijgt de druk verder en daarmee ook de temperatuur.
  2. Door de dalende lucht kunnen er geen wolken ontstaan. De zon heeft dus vrij spel en warmt de bodem op, die op zijn beurt de lucht van onderaf verder verhit.
  3. Doordat de bodem uitdroogt, kan verdamping van vocht niet langer voor verkoeling zorgen

In de afbeeldingen hieronder zie je hoe de hittekoepel de komende dagen over Nederland trekt, waardoor het ook bij ons uitzonderlijk warm wordt. Let op de grijze en zwarte kleuren.

Vandaag lag de hittekoepel pal boven Frankrijk, Engeland en Wales. Vanaf morgen ligt-ie ook boven België en Nederland en begint het hier flink op te warmen.

De hittekoepel verplaatst zich langzaam vanwege lichte wind. Boven de Atlantische Oceaan ligt een lagedrukgebied dat de hittekoepel langzaam van zijn plek duwt.

Ook donderdag is het warm en op vrijdag is in ons land de warmste dag. In het weekend beweegt de hete lucht verder richting Duitsland, Denemarken en Polen, waar het tot begin volgende week warm blijft.


Het onderstaande bericht kreeg ik van een fondspeler toe gestuurd.

Goedenavond Wim, ik heb niet ingekorfd voor Ruffec (had er 3 of 4 voor bestemd). Mij veel te warm en benauwd. Waar ik erg boos om ben en mij over kan opwinden is dat Ruffec en ook Agen “gewoon” doorgaan. Hier zit een duidelijke fout (de 41°C grens) in het Hitteprotocol. Het is zeer onverstandig en gevaarlijk om dit weekend zulke grote afstanden te vliegen, met 3 nachten mand, en met temperaturen in Frankrijk >40°C. Het is nog nooit zo warm geweest in Frankrijk. En dat terwijl de kritici (Partij vd Dieren, Dietenbescherming) gewoon meekijken (op Compuclub). Je kunt je eigen duiven beschermen en thuishouden, maar je kunt de duivensport zelf niet beschermen, dat is aan de NPO en de afdelingen. Die wat mij betreft nu door de mand vallen. Pffff, ik moest dit even kwijt.

Ik heb voor mij zelf al besloten om mijn snelheidsduiven niet te gaan inkorven indien de NPO in samenwerking met het Instituut Wedvlucht Begeleiding niet de code rood afroept. Ik zet in elke afdeling een waterbad zodat mijn duiven lekker in bad kunnen gaan zitten om zich te koelen.

Het vorige weekend ging het goed en waren er mooie fondvluchten. Afgelopen zaterdag (20 juni 2026) was het zeer warm in Nederland. De temperatuur liep landinwaarts op tot plaatselijk 28 tot 32 graden, terwijl het aan de kust door een verkoelende westen- tot noordwestenwind wat koeler bleef. Deze wind was over het algemeen matig van kracht. De vroegste duiven zaten dan ook aan de Westkant van het land. (Pau: Monster, Klaaswaal en Noordwijk)

Het wordt extreem warm weer op de vrijdag en zaterdag. Worden er wel vluchten vervlogen, al dan niet ingekort, bestudeer dan goed de weerkaarten en windkaarten. We hebben te maken met uitzonderlijke omstandigheden en u kunt uw duif maar 1 keer verliezen.

Aan de afdelingsfunctionarissen,

Na overleg met het IWB heeft bestuur NPO besloten het advies voor de vitesse-, midfond-, jonge duiven- en africhtingsvluchten

over te nemen en geld code rood voor het gehele weekend van 27 juni en 28 juni voor bovengenoemde vluchten.

Met vriendelijke groet,

Frank Marinus

Nederlandse Postduivenhouders Organisatie

Postbus 60102
6800 JC Arnhem
t (085)27 38 210
e info@duivensportbond.

Opvallend: er wordt met geen woord gerept over de overnachtduiven die al in de manden zitten, ik kan mij niet voorstellen dat die gelost worden, wellicht wordt er gewacht totdat de grootste hitte verdreven is of komen de NL overnachtduiven naar huis.