23-05-2025 Hirson 321 km. 11 en 16 van 7.924 duiven.

Oorspronkelijk stond er Charleville (314 km) op het programma, helaas is Charleville niet (meer) geschikt als losplaats.

Helaas, mede ook gezien de weersverwachting een stuk westelijker gelegen. In verband met een naderende storing heeft de Oostkant de beste papieren om te kunnen lossen op de zaterdagmorgen. De storing bereikt vroeg in de middag de provincie zeeland en schuift dat over Nederland oostwaarts op. In Hengelo zal de storing pas in de loop van de middag arriveren en wordt er vanaf 17 uur regen verwacht. Aangezien er een sterke ZW wind staat, kunnen de duiven een snelheid bereiken van 100 kilometer per uur of zelfs iets meer. Dat betekend drie uurtjes vliegen voor de kopduiven en het gros van de duiven zal dan 4 tot 5 uur na de lossing weer terug zijn op hun hokken.

Ik heb er op de vrijdagavond 51 ingekorfd, de ploeg bestaat uit 35 duivinnen en 16 doffers.

Zoals u in mijn vorige blog heeft kunnen lezen zijn al mijn duiven op de donderdagmiddag nog naar Neede geweest (18km) voor een lap vluchtje zodat ze niet vergeten waarom ze naar huis moeten vliegen. Het zal de uitslag eerder positief beinvloeden dan negatief.

In de vereniging waren er 172 duiven die zijn ingezet door 14 liefhebbers.

In de CC4 zijn er door 105 liefhebbers in totaal 1644 duiven ingezet.

De manden worden verkeerd om ingeladen in de “bierwagen” zoals die in Beckum genoemd wordt. De chauffeurs gaan hierna nog in Haaksbergen laden en dan krijgen ze bericht of ze naar Rijssen moeten rijden of naar Ulft waar de overlaad ploegen gereed staan om de duiven over te pakken in de container(s) die naar de losplaats gaan rijden.

De aanhanger heeft maar zeer weinig verluchting roosters/gaten.

De achterzijde potdicht alleen bovenin twee roosters.

Zijkant, helemaal potdicht maar bovenin 3 roosters met twee luchtgaten. De watertank zit bovenin de aanhanger.

Aan de voorzijde achter de Iveco zit de inlaat. Er gaan zeker 30 manden in met 24 duiven dus maximaal 720 duiven. De “bierwagen” wordt gebruikt in de ophaalroute van de Iveco wagen. De Iveco vrachtwagen heeft rolluiken die los kunnen blijven staan, zie het grote verschil met de voorste wagen.

Wat heel jammer is, is dat deze aanhanger nog niet vervangen is. Het kan ook zo zijn dat het bestuur van onze afdeling geweldige meetresultaten heeft van deze aanhanger, maar ik betwijfel dat.

Ik schreef in 2022 reeds dat er een investeringsplan moest komen. Er is zeker wel wat gebeurt want de containers staan nu mooi overdekt binnen in een nieuwe hal die gehuurd wordt. Helaas is de vervanging voor deze aanhanger (nog) niet meegenomen in de planning van het afdelingsbestuur.

Ik heb mijn duiven liever niet in deze “bierwagen” zitten, ook al is het maar voor een paar uur.

De heer Wiersma van de vervoerscommissie belde mij, hij leest ook mijn blog en had wat verbeterpunten en aanvullende informatie; het is een Geraldy aanhanger met een mechanisch luchtsysteem. Er zijn geen meetgegevens van, omdat deze aanhanger alleen wordt gebruikt voor de ophaal route.

Meten is weten, ik ben zelf niet overtuigd of deze aanhanger wel goed is voor de duiven. Hij wordt maar een aantal uren ingezet en gaat niet naar de losplaats. Meet resultaten zouden mooi kunnen aantonen dat ik er compleet naast zit.

Vierde en zesde melding met 4 duiven bij de eerste 21. Daar doen we het voor. Er staan 10 duiven van mij bij de eerste 100 meldingen.

We wisten aan de hand van de meldingen op de voorhand dat ik op 9.30 uur een duif moet klokken om voor de eerste melding te komen. De laatste 5 minuten heb ik niet meer gekeken naar de live meldingen want dan zijn Dini en ik in de lucht aan het kijken of er duiven te bekennen zijn. Wat we ook keken er viel geen duif te bekennen. Dan ineens komt er van de Bornse (ZW) kant een duif aangestoken en land op de klep, het is mijn 23-001 die vorig jaar al een 2e plaats vloog in de CC4. Ik wist dus meteen dat het een mooie vroege duif was. Dan meteen daarop komt nu meer van het Westen de tweede duivin aangestormd. Daarna volgen de duiven elkaar met soms wat tussenpozen goed op. Opvallend dat wij geen enkele duif of koppel uit de goede richting hebben zien komen, haast alles kwam van achteren of van Enschede af. Hengelo zat dus beslist niet in de trek van de duiven, des te mooier om twee zeer vroege duiven te pakken en om de eerste liefhebber uit Hengelo te zijn met een duif.

Het extra lappen heeft zeker goed geholpen, ook heb ik in verband met het koude weer op de donderdag en vrijdag de voorzijde van het Van Zon hok dicht gelaten zodat de temperatuur in het hok beter was dan de buiten temperatuur.

Een mooie 4e en 7e plek in de CC4 van 1644 duiven.

In Noord sta ik op de plaatsen 11 en 16 en dat van 7.924 duiven.

Best lastig dit keer dat er 13 doffers afwezig zijn omdat die nog in Gien (Frankrijk 583 km) stonden en niet gelost werden in verband met het regenfront wat er aan kwam zetten. Ik heb de duivinnen om 16 uur weer apart gezet en morgen gewoon Detox voer met het ontsmettingsmiddel erop. Ook is het zondags badderdag dus dat ga ik ook gewoon doen. Mochten de doffers op de zondag of maandag gelost worden dan mogen de duivinnen hun doffers opwachten. Wel belangrijk is dat ik wederom even alles ga lappen om de vliegduiven weer scherp te zetten voor de volgende wedvlucht.

Helaas zijn veel liefhebbers uit de CC4 en CC5 getroffen door de maatregelen van een pseudo vogelpest geval in Oldenzaal. We leven mee met deze liefhebbers die hun duiven niet mogen vervoeren en dus niet kunnen inkorven. Het leuke gaat er zo wel vanaf.

Dan heeft u van mij alleen de uitslag van Noord en Zuid samen, de afdeling 9 nog tegoed.