24-06-2026 Dieseltoeslag. (Foutje, bedankt)

Weergaven: 335

Van een oplettende lezer kreeg ik het onderstaande opgestuurd.

Hij schreef er het onderstaande bij:

Dieseltoeslag 17 ct/duif op Ruurlo?
Stel 2000 duiven. Dat is €340,- extra.
De rit is max. 250km.
Verbruik auto 1:3 max. Ca 90 liter.
Dieselpr. 2,50 hoog aangehouden is €225,-.

Totaal geint toeslag, dus bovenop wat al berekend was, is nog meer dan de kostprijs. Hoe dan?

Ik verwacht dat de penningmeester een beetje last heeft gehad van de zon en zijn komma verkeerd heeft neer gezet.

Het bovenstaande is niet uit te leggen aan de leden van de nieuwe afdeling Oost. De vrachtprijzen zijn al extreem hoog doordat er geen reële begroting is gemaakt maar een zeer voorzichtige begroting. Daarbij komt ook nog dat het aantal begrote duiven is verminderd met meer dan 100.000 duiven, wat niet werd vermeld. (25% stijging vrachtkosten alleen al door dit aantal te verminderen).

Ik verwacht zelf dat de dieseltoeslag voor de beide T vluchten (africhting over zeer korte afstanden 40 – 60 km) 1,7 cent moet zijn en 3 cent per duif.

Het bovenstaande roept wel veel vragen op:

  • Hoe betrouwbaar zijn alle voorgaande berekeningen?
  • Bij welke dieselprijs volgt er geen toeslag of afslag?
  • Laat in het vervolg de liefhebbers weten hoe de berekening van de dieseltoeslag tot stand komt.

De heer van Bentum is druk om in deze drukke tijd (weer, aanpassingen etc) met het schrijven van de nieuwsbrieven op de afdeling Oost site. Ik verwacht binnenkort weer een nieuwsbrief “aanpassingen foutieve dieseltoeslagen T25”

In 2024 betaalden de liefhebbers uit de afdeling 9 voor alle CC africhtingen maar 30 euro cent per duif, en dan waren de kosten ruimschoots gedekt. Als ik naar de huidige vrachtkosten kijk, dan zou ik zelf graag weer terug willen naar de oude situatie. Ik heb niet de illusies dat de vrachtkosten (dieseltoeslag niet mee genomen) in de volgende jaren nog zullen gaan dalen, maar ik laat mij graag in positieve zin verrassen.

Tot slot: Ik wacht nog steeds op het rapport over de zeer slecht verlopen vlucht vanuit Hirson, meestal als dat zo lang duurt is er wel wat aan de hand. Ik hoop zelf dat er ook aanbevelingen in zullen staan. We gaan het zien, wanneer is nog een groot raadsel.