25-10-2021 Vliegploeg 2022.

Meteen na mijn vakantie hebben wij de vliegduiven gescheiden en nog een laatste selectieronde uitgevoerd. We hebben nu nog 39 doffers en 49 duivinnen op het vlieghok zitten.

Maar bij een drietal jongen van 2021 weet ik niet zeker of ik het geslacht wel goed heb. Meestal zitten er nog wel een paar bij van het verkeerde geslacht, waardoor de aantallen onderling nog wat kunnen wijzigen.

Dat ik minder doffers heb dan duivinnen is prima omdat ik toch een aantal doffers koppel aan twee duivinnen. Ik zou zelfs met 24 doffers het seizoen van 2022 kunnen starten. Dan koppel ik alle doffers 2x met een verschillende duivin.

Dit is de lijst met oude duivinnen die het in 2022 weer mogen presteren.

Standaard hou ik aan dat ze 50% prijs moeten hebben gevlogen. Maar zoals ik reeds eerder schreef moet je het ook niet te zwart wit zien. Duiven waar ik wel vertrouwen in heb mogen er ook wel iets onder zitten.

De 20-548 staat onder aan de lijst. Na de laatste midfondvlucht wilde ik een eerste selectieronde doorvoeren. Dus daarvoor had ik reeds de lijsten uitgedraaid van de vliegduiven en gekeken welke duiven er in aanmerking kwamen om als boventallig aangemerkt te worden. Maar op de laatste midfondvlucht presteerden mijn duiven geweldig goed. Een eerste prijs in de vereniging en een tweede prijs in de CC.

Na de thuiskomst van de duiven zaten we met zijn allen aan de grote tafel voor een uitgebreide brunch. Onder het eten werd natuurlijk de vlucht besproken en welke duiven er wel of niet op tijd waren. Maurice zei, het zal toch niet zo zijn dat je eerste duif op de nominatielijst staat om als boventallig aangemerkt te worden. Afijn de lijsten erbij gepakt en warempel ze stond haast boven aan de lijst. Dat was dus de 20-548 die tot dan maar 1x prijs had gevlogen op 11x dat ze mee was geweest. We hebben behoorlijk moeten lachen en de 20-548 mocht zich gaan bewijzen op de 5 Natour vluchten.

De eerste Natour vlucht miste ze haar prijs, maar daarna was het 4x raak. Ze vloog een 136/2952, 265/2652, 48/1727 en 68/953. Dat is 1x prijs 1 op 10 en 3x zelfs ruim daarboven. Ze zal een laatbloeier zijn maar voor deze duivin maak ik graag een plekje vrij in de vliegploeg van 2022. Ze heeft bewezen dat ze de kop kan pakken in de uitslagen en een hoog prijspercentage kan halen. (Natour 80% prijs)

De lijst met doffers welke het hele jaar gespeeld zijn en die het in 2022 opnieuw mogen proberen.
De lijst van de Natour doffers, als jong 3 of 4 keer gespeeld en op 4 weken na het hele jaar vast gezeten en daarna met de Natour vluchten mee gingen.

Van de 17 doffers gaan er 11 mee naar 2022. De doffers met 1 of 2 prijzen moesten wel een kopprijs gespeeld hebben om te kunnen blijven. Nu ze meer ervaring hebben opgedaan ga ik ervan uit dat de prijspercentages volgend jaar behoorlijk gaan oplopen.

Voor volgend jaar ben ik van plan om de 15 extra doffers (39 totaal minus 24 vliegdoffers) niet meer heel het jaar vast te zetten in de ren. Ik ga proberen om met alle doffers te gaan vliegen en zal dan na een vlucht of 6 beginnen om een aantal minder presterende doffers thuis te houden zodat de duivinnen een doffer als ontvangst in hun broedvak hebben zitten. Voordeel is dat alle doffers van 2021 wat extra ervaring op kunnen doen, ze dagelijks los komen en daardoor beter kunnen presteren op de Natour vluchten. Het wordt echter een heel gegoochel om dit voor elkaar te krijgen.

Zo nu hebben we alle oude duiven gehad en rest mij alleen nog de lijst van de jongen.

Alle jongen (47 stuks) gaan mee naar het seizoen 2022 zodat ze kunnen laten zien wat ze kunnen. We krijgen steeds meer zicht op wat onze kweekkoppels kunnen voortbrengen zodat we het met veel vertrouwen tegemoet zien. In de laatste kolom staan de broedvak nummers met daarachter de ronde van de jongen. S1.2 is dus Sabine, broedvak 1 en ronde 2. VLK zijn jongen uit de vliegkoppels. W3.3 is Wim, broedvak 3 en ronde 3.

In totaal 23 oude duivinnen, 18 oude doffers en een 47 jonge duiven. Dat maakt een totaal van 88 duiven.

Nu maar kijken of de groep compleet blijft en de roofvogels er niet mee aan de haal gaan.